GameMusicLicense.nl 
  Muzieklicenties voor games

 

 GameMusicLicence.nl 

Informatie en juridisch advies voor game  developers, music supervisors en componisten van gamemuziek.    

clearance van muziekrechten voor game studios - licenties - synchronisatierechten - audio branding - muziekcontracten - copyrights

 

Audio Branding Audio Branding

Door audio branding (sonic branding, sound branding) kan een game zich bij uitstek onderscheiden van de concurrentie. Een sterk product of merk dient niet alleen visueel herkenbaar te zijn, maar ook auditief. Het eerste akkoord of de eerste inzet van een bepaald nummer wordt daarbij direct in verband gebracht met een specifieke game. Het roept bij de speler een associatie op met de game. De melodie wordt als het ware in het geheugen van de speler geprint. Pakkende thema's en passend sounddesign zijn hierbij doorslaggevend. Hiermee creëert men een sterke merkidentiteit, als een soort van sound logo. Muziek kan een game maken of breken. Zie hier het belang van muziek voor games.

Audio branding en muziekrechten

Onderdeel van audio branding is het vastleggen van de rechten op deze muziek. De game studio zou er in het kader van audio branding voor kunnen kiezen de muziek voor een bepaalde periode (of zelfs onbeperkt in duur) exclusief vast te leggen. Hierdoor is de muziek onlosmakelijk verbonden met het product, en niet meer te licenseren aan de concurrentie. Naast de herkenbaarheid voor de gebruiker/speler van de game biedt exclusieve muziek grote marketingvoordelen. Exclusiviteit contractueel vastleggen van bestaand (hit)repertoire zal in de regel veel duurder zijn dan exclusieve opdrachtmuziek laten vervaardigen. Ook is dit - weinig verwonderljk - duurder dan het non-exclusief vastleggen van de muziekrechten voor de gamemuziek. Budget van de game studio is hierbij vaak bepalend.

Kosten muziekgebruik in videogames

De kosten voor muziekgebruik in videogames en andere audiovisuele media zijn afhankelijk van vele factoren. Het soort muziekrechten alsook het soort muziek waarmee de game developer werkt bepalen grotendeels de wijze waarop de clearance moet worden geregeld, wat de kosten hiervan zullen zijn en hoe lang het toestemmingstraject waarschijnlijkerwijs gaat duren. Ook spelen zaken als bekendheid van de muziek, persoon of nabestaanden van de componist, platenmaatschappij, verspreidingsgebied, toepassing, gebruiksduur, stijl en uitvoering, aantal zenders en het aantal uitzendingen een rol. Er zijn door deze veelheid aan factoren en het schier ondoordringbare woud van regels een groot aantal verschillende trajecten te onderscheiden, met ieder een eigen procedure en tijdpad met bijbehorende aanmeldingsformulieren. Wij begeleiden dit traject voor U op een efficiënte manier.  

Heeft U behoefte aan meer informatie of juridisch advies over audio branding, clearance, over het music supervision process, games, muziek en recht of over onze werkwijze, neem dan gerust contact met ons op. Wij staan U graag met raad en daad terzijde. Ook voor bedrijfsjuridisch advies over het opstellen van commerciële contracten, algemene voorwaarden, merkregistratie en arbeidsovereenkomsten voor uw werknemers kunt u bij ons terecht. Bel of email ons vrijblijvend voor de mogelijkheden.

-

Juridisch nieuws en juridische actualiteiten: